Berita Semasa

RM100 juta : Program Pulau Pinang Bangkit


Kerajaan Negeri Pulau Pinang hari ini mengumumkan pemberian wang ehsan sebanyak RM500 secara sekali beri (one-off) kepada mangsa banjir.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata perlindungan yang bakal memanfaatkan sekurang-kurangnya 100,00 isi keluarga termasuk para peniaga itu dianggarkan menelan belanja berjumlah RM50 juta.

 “Jumlah wang ini tidak termasuk wang derma oleh orang awam. Kerajaan negeri Pulau Pinang mengalu-alukan sebarang sumbangan wang.

 “Semua sumbangan wang itu akan disalurkan sepenuhnya kepada mangsa banjir dalam bentuk projek-projek atau wang tunai,” katanya yang juga Ahli Parlimen Bagan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

Guan Eng dengan rendah diri mohon maaf
kpd rakyat Penang yg mengalami kesukaran.
 Bantuan tersebut yaitu sebahagian daripada langkah kerajaan bagi membantu mangsa banjir di bawah aktivitas ‘Pulau Pinang Bangkit’ yang dilancarkan Guan Eng hari ini. –  Roketkini.com

Sementara itu, Perbadanan Bekalan Air (PBA) Pulau Pinang telah bersetuju untuk mengecualikan surcaj konservasi air bagi tempoh bayaran satu pusingan sepanjang dua bulan bagi pengguna domestik.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, pengecualian itu diberikan sebagai membantu meringankan beban kos penggunaan air bagi tujuan pembersihan kediaman dan daerah yang dilanda banjir.

 Katanya, diskaun air sebanyak 50 peratus juga akan diberikan kepada pengguna domestik.

 “Bagi pengguna komersil, PBA akan menawarkan diskaun 25 peratus. Ini akan melibatkan penjimatan sebanyak RM10 juta,” ujarnya.

 Selain itu, katanya yang juga Setiausaha Agung DAP, Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai akan menawarkan diskaun cukai pintu sebanyak 10 peratus untuk semua jenis hartanah dengan keseluruhan jumlah perlindungan dijangkakan mencecah RM40 juta.

 Tambahnya, dokumen-dokumen kerajaan negeri milik mangsa, menyerupai geran tanah, yang rosak atau hilang akhir daripada banjir boleh diganti secara percuma. – Roketkini.com

kerja-kerja pembersihan sedang dilakukan dgn
kerjasama pihak Bomba dan sukarelawan

 Tak hingga seminggu selepas Banjir, Pagi ini Kerajaan Pulau Pinang mengumumkan perlindungan khas, Insentif Bantuan dan pelan pembangunan semula Pulau Pinang.. 

Kerajaan negeri mengeluarkan RM 100 juta peruntukan khas.. padehal Banjir di Pulau Pinang tidak lah seteruk Banjir Kelantan.. boleh kata selepas 3 hari,70% daerah banjir sudah surut dan sudah pun dibersihkan.. tapi ni lah cara orang terpelajar buat kerja.. cara pemimpin yg bekerja untuk Rakyat..

 Jadi faham kah kita apa yg Lim Guan eng pernah kritik Kelantan dulu ? Mengkritik bencana dan mengkritik pengurusan musibah dan mangsa Banjir, 2 perkara berbeza.. jikalau dah hingga setahun rakyat masih tidur dalam Khemah, MB pulak dok rasmi dan bina Tugu peringatan Banjir... 

Makara sempurna lah kata Lim Guan Eng.. Kelantan mcm takda Kerajaan.. jikalau tak percaya apa yg Lim guan Eng cakap..cukup lah tengok nasib peniaga pasir Putih.. mcm takda kerajaan..

 Jadi inilah karena Ahmad Yacob kecil hati.. yg dok kisah Lim Guan Eng keluar dari airport jalan lain, depa dah tunggu dgn jamuan bagai tu..semua kisah menipu pak lebai jer nak tutup kelemahan sendiri... Ahmad Muslim Badawi Badawi




Baca Juga:
Apa tujuan sebenar polis siasat Ambiga ?
Dalam masjid pun ia berbohong dan memfitnah.
Bukti Husam songlap RM1.5  juta sumbangan banjir Pulai Pinang kepada Kelantan
Laporan qazaf ke atas YB Husni Hanazlah

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "RM100 juta : Program Pulau Pinang Bangkit"

Post a Comment