Berita Semasa

HUSAM TIDAK PERLU SEDIH DAN BERDUKA

Berikut beberapa sahabat penyokong Dato Husam memberikan kata-kata yang memberi perangsang dan semangat kepada Husam supaya terus sabar dan bersabar di atas ujian petaka yang sedang ia hadapi.

Semoga Husam terus gigih meneruskan perjuangannya membela rakyat.

Mohd Sayuti Omar II :

Tentu Husam terkejut, sedih, kesal dan serabut dengan insiden menimpa keluarganya hari ini. Dan tentu juga rakan-rakan yang berdekatan atau berada di Kelantan segera ke rumahnya, bertanya khabar dan memberi semangat kepadanya.

 Di sini ringkas sahaja saya nak sebut, Husam tidak perlu pun gelabah sedih dan berdukacita mendalam atau aib atas apa yang terjadi. Apa yang gres dirasainya itu pernah menimpa oleh gurunya, Tokguru Nik Aziz. Pengalaman itu mungkin boleh dijadikan penawar buatnya sekeluarga.

 Apa yang berlaku bukan atas kehendak dan keredhaan kita, tetapi ia yakni takdir. Gemulah Tokguru juga menghadapi kasus sama, anaknya ditangkap dan disiasat oleh polis, malahan ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas tuduhan pengganasan.

 Ketika menghadapi petaka itu Tokguru damai dan bersabar, malahan ia beranggapan apa yang berlaku ke atas anaknya suatu kaedah untuk Tuhan bersihkan dosa anaknya.Itu pendirian dan perilaku diambilnya.

 Apa lagi kalau nasib yang menimpa ke atas Syafi itu yakni termasuk dalam satu perangkap dan konsprirasi, ia lagi tidak perlu berdukacita apa lagi berasakan maruahnya terkotori dengan insiden itu. Apa yang berlaku ujian dan menjadi sunnah orang berjuang akan berdepan dengan segala macam ujian ada yang tidak terfikir pun oleh kita.

 Di sini saya ingin utuskan sebaris kata buatnya, tabah, dan yakinlah kalau kita benar Tuhan tetap membantu. Dan para penyokongnya juga rasanya sudah memahami dengan apa yang berlaku, ia tidak menjadi seriuh itu kalau Syafi itu bukan anak Husam bin Musa. Manakala cacian dan olok-olokan musuh ia yakni kasus lazim. Jangan sesesekali memepdulikannya.

 Ujian yang berlaku itu masih lagi kecil kerana ujian lagi besar sedia menanti dihadapan. Itu komitmen Tuhan kepada orang berjulukan sang pejuang. Trims.

Peguam PAS - Dulu :

Sabar sahabatku Dato Husam!

1.Mungkin dah ramai yang dengar dan tahu petaka atau ujian yang ia hadapi sekarang.

2. Saya amat sedih dan hanya bisa berdoa moga Tuhan kurniakan ketabahan dan kesabaran kpd ia dan family dlm menanggung ujian Tuhan ini.

3. Yb Dato Husam seorang pemimpin Amanah yang amat besar lengan berkuasa khususnya di Kelantan dan tidak disukai oleh musuh politik beliau.so, tak tidak mungkin apa shj boleh dilakukan ke atas beliau..tak pe sahabatku you have the Almighty God yang Maha Adil.

We are with you Brother!

Kharizu Ismail :

Jika benar anak datuk Husam Musa ahmad syafi ditahan polis kerana mempunyai pil kuda, maka bersabarlah wahai datuk. Sesunggunya ujian yg menimpa para nabi dan rasul jauh lebih hebat.

Dlm aturan islam, seorang bapa akan menanggung sebarang dosa anak2nya jikalau anak2 itu belum baligh iaitu umur 15 tahun atau kurang. Jika anak2 sudah besar n remaja maka bapa tidak akan menanggung dosa anak2nya lagi. Jika allah tidak meletakan dosa kepada bapa. Apakah kita sebagai insan boleh pandai2 meletakan hukum.

 Cerita anak tidak ikut jejak bapa ini sudah usang berlaku dlm islam. Ank2 dan isteri nabi Nuh alaihissalam pon tidak ikut baginda. Mereka mampu mati kelemasan air bah kerana keengganan memeluk islam. Anak2 pak imam juga telah pon kita dengar. Ada yg mencuri, ada yg mengandung luar nikah, ada juga mati dibaham dadah.

Apabila anak2 sudah dewasa, mereka boleh menentukan cara hidup mereka sendiri. Boleh menentukan rakan taulan untuk dijadikan sahabat. Mungkin ini luar dari kawalan ibu bapa.

 Pendidikan anak2 secara formalnya bermula di sekolah. Para guru dan asaatizah yakni orang yg paling bertanggung jawab dlm mendidik adat dan mengisi ilmu agama. Guru yg berkualiti selalunya berjaya menggalaskan tanggung jawab ini.

 Bersabarlah wahai datuk. Sesungguhnya orang cerdik lebih memahami kesibukan datuk dlm membela nasib rakyat kelantan. Khususnya ketika ATGNA masih ada. Jasa datuk kepada rakyat dan kerajaan negeri tidak terhintung banyaknya. Tiada seorang pon setanding dengan datuk yg berjaya menunaikan fardhu kifayah ini, di ketika umno terus menekan kelantan di masa lalu.

Ketahuilah wahai rakyat malaysia, bahawa musuh politik boleh tiba dlm aneka macam bentuk. Sekadar nk fitnah pil kuda cukup2 mudah. Campakan pil kuda ke dlm kereta, kemudian buat report polis.

 Kepada mereka yg bersipati terhadap datuk, terus gandakan usaha untuk memastikan kemenang PH dlm menawan putrajaya. Sekian terima kasih

Mohd Asmawi Ab Rahman :

 Anak menantu yakni ujian, moga Dato Husam sabar hadapi .

 Selagi saya tak ulas selagi tu walaun duk mention tak henti , sukanya mereka kepada info penangkapan anak Dato Husam diatas tuduhan mempunyai pil kuda, petaka orang bukan peluang untuk bersuka ria walau musuh politik kita sekali pun, apatah lagi belum didapati bersalah .

 Anak Dato Husam tu umur dah 29 tahun , dah jadi bapak orang dah , yakni tak masuk akal diletakkan dibahu seorang ayah, diatas info yang melibatkan anak yang sudah besar panjang tersebut, jikalau umur belasan tahun tu munasabah la kita kata mana mak bapak budak ni . 

Aku tak la kenal rapat anak Dato Husam tu, sekadar kenalan semasa mencar ilmu di Maahad Muhammadi dulu, setahu saya Dato Husam dah tunaikan yang terbaik tanggunjawab sebagai ayah, hantar mencar ilmu agama di Maahad, hantar kelas tahfiz bagai, yakni tak masuk akal menyalah ayah hanya kerana dia seorang berjulukan Husam.

 Satu lagi kita patut berlaku adil, dilema sosial dan jenayah di Kelate bukan soal Husam, ini yakni dilema sangat membimbangkan dan kronik, tak ada bandar yang selamat ,tak ada kawasan yang bebas dilema dadah , dan tiada kg. yang bebas pil kuda hari di Kelate, dia boleh terjadi kepada keluarga tok imam , anak jkkk , bahkan keluarga wakil rakyat juga tak terkecuali, tak kira kalor,oren ,biru ,ijau ,merah, semua boleh jadi.

 Tu je.....

Miqdad Zakaria :

 1. Isu pil kuda ni akhi bukan kasus gres dalam suasana anak muda kini ni. Kalau anta tengok kampung ana juga tak terlepas ramai bawah umur org PAS yg terlibat. Tp ana tak pernah salahkan mak ayah dia yg terlibat, mak ayah mana nak anak jadi penagih?

2. "tengok parti mung". Untuk makluman anta, pil kuda ni salah dari sudut aturan islam dan undang2 malaysia. Kalau anta tahu ada lagi anak Pimpinan atau Pimpinan AMANAH sendiri yg terlibat, anta boleh report polis dan bagi bukti. Parti AMANAH sama sekali tidak akan membela sesiapa yg disabitkan bersalah dari segi aturan syara' dan undang2 malaysia.

3. Janganlah anta pintar menuduh sana sini tanpa menyebut nama, bila dibicarakan di mahkamah anta pula enggan menyatakan siapakah orgnya. Itu satu kelakuan yg terpesong dari anutan islam yg sebenar.

4. Kalau anta rasa ana banyak menyibuk parti anta, apa kata anta ganti tempat Zulhimi Attakiri untuk berdialog ngan ana. Tarikh, masa dan tajuk anta sediakan.. Bila dah selesai tolong maklum dan in syaa Tuhan ana akan hadir.

Sekian..

Terima kasih..

Mohd Sabri Salleh :

 Buat Dato' Husam Musa. Janganlah bersedih. Sesungguhnya ujian anak bagi sesiapa saja yg Tuhan pilih utk diuji mestilah redho dgn hati yg taqwa. Sesungguhnya telah termaktub dalam Al Alquran pola dari Nabi Tuhan Noh a.s yg diuji dgn anak yg toleh.

Sesungguhnya jikalau itu kebaikan yg Tuhan sediakan, maka pengampunan dosa dariNya bagi sesiapa yg mempunyai hati yg redho terhadap ujian. Harta dan anak isteri yakni fitnah dan jadi ujian bagi sesiapa sahaja dalam pelbagai bentuk.

Sesungguhnya anak yang dilihat berjaya di dunia ini belum tentu berjaya di akhirat. Jika anak Dato' betul2 terlibat dengan benda ini, kita sama2 doakan semoga ujian ini yakni jambatan baginya utk memperolehi kejayaan yang infinit di alam akhirat.

#Sabarlah

Khairudin Damhoeri :

 PUKULAN DADAH -- Jangan terlalu yakin dgn perjalanan hidup kita serta jago keluarga. Atau terlalu menghina nasib orang lain sehubungan dadah.

 Ada insan jadi penagih bila dah pangkat jadi pengurus bank. Ada naik Gred 48, jadi pengarah jabatan kerajaan negeri, kena "empit" dengan kontraktor/pembekal, pun jadi penagih dadah. Sampai bawa umur.

 Awas. Jerat dadah tidak semestinya "straight forward". Kadang² dadah menyamar dalam bentuk "supplemen kebahagian korelasi rumah tangga". Akibat nya suami isteri setengah baya, dua² kakitangan kerajaan, setiap hujung minggu tak miss "hingguk kepala" dalam disko/pusat hiburan di negara jiran.

Ya, ejek lah nasib orang lain. Tapi kena ingat, berpada pada lah. Penangan dadah ni, ada sikit semirip kemalangan jalan raya.

Ahmad Muslim Badawi Badawi :

 Berita yg berlegar di FB berkenaan anak pemimpin Amanah Kelantan dan seorang Adun ditangkap dgn Pil Kuda, menyerupai yg dilaporkan hampir niscaya ia anak Husam Musa..

Bukan hak saya untuk komen, saya tak tahu lanjut dan tahu menahu perihal anak Husam ni, Dari laporan akhbar.. bagi saya tangkapan dan cara tangkapan tu agak mencurigakan.. jarang sekali org yg mempunyai Pil Kuda hatta Dadah, membiarkan Dadah nya di Poket bila rumah di Kepung..

Apa pun. tunggu lah laporan penuh.. mcm mcm boleh berlaku menjelang PRU 14 ni menyerupai mana suatu ketika tuduhan yg kena kepada anak Raja Petra dulu..biar Polis jalankan siasatan, jikalau kes ini benar2 terjadi, aturan lah.. ia satu ujian besar bagi Husam. takda kena mengena dgn Husam mahupun Amanah.. :)

Zubaidi Sudin : Bab edar pil kuda ni bleh shj berlaku pd anak2 pemimpin Amanah, PA$, PPBM, DAP, UMNO BN, PKR atau sesiapa shj...sontot bini pun boleh berlaku pd lebai PA$ Perlis. Tunjuk kotey dlm messenger dan tgk PPV pun bleh berlaku kat lebai2 PA$ Pahang. Kena tgkap dlm keretapi pun berlaku kat lebai PA$ Kelantan. So jgn happy sgt la bab2 mcm ni...bleh kena kat sape shj.




Baca Juga:
KOMEN DS HUSAM MENGENAI TANGKAPAN ANAKNYA
Pakai serban besar, berlagak jadi Ulama
AMANAH Gopeng/ Batu Gajah bantu Membina Semula Keluarga Yang Terpinggir
Apakah tujuan Najib dan Rosmah lawat Anwar?

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "HUSAM TIDAK PERLU SEDIH DAN BERDUKA"

Post a Comment