Berita Semasa

Respon Seorang Hind Kepada Puisi Dr Maza

Oleh Sarala Poobalan. 

Dear Dr Maza, Saya sentiasa menghormati anda sebagai seorang yang cendekia dan kerana anda seorang pemimpin agama, mufti .. Salah satu aspek yang paling penting yang diajarkan kepada saya ialah empat tonggak kehidupan. Mereka ialah ibu, bapa, guru dan Tuhan. (Lihat urutan itu). Ini ialah orang-orang yang membentuk anda ke dalam diri anda. Kemudian lagi, siapakah aku? Hanya orang biasa yang merupakan seorang India dengan kelahiran dan Hindu dengan pilihan.

 Saya tidak akan menyentuh mengenai agama anda kerana saya telah diajar untuk menghormati semua agama. Walau bagaimanapun, saya di sini untuk menjelaskan wacana saya, agama yang bukan milik anda dan anda seperti mempunyai pengetahuan yang sangat sedikit. Saya tidak perlu mengingatkan anda bahawa sedikit pengetahuan ialah pengetahuan berbahaya. Anda ialah seorang lelaki terpelajar.

 Puisi itu tidak baik terutama apabila ia datangnya dari anda. Pemimpin agama sepatutnya menyampaikan pola baik tetapi menghina agama orang lain bukan salah seorang daripada mereka. Saya tahu anda telah keluarkan puisi itu tetapi kerosakan itu telah dilakukan. Saya tidak akan dapat melihat anda sebagai pemimpin yang baik. 

Baris pertama anda: - Mempertuhankan lembu.

 Kita tidak "mempertuhankan" kita menghormati. Kami menghormati ibu-ibu kita, bukan? Kita berkata "Syurga di tapak kaki ibu". Adakah ini bermakna kita "mempertuhankan ibu kita".? Kita hanya meletakkan mereka di mercu yang tinggi.

 Kami tidak membezakan haiwan. Kami menghormati mereka. Itulah sebabnya ramai penganut Hindu ialah vegetarian. Anda mungkin bertanya mengapa beberapa Hindu makan daging. Tidak ada paksaan dalam agama kita. Tida ada polis moral, tiada penguatkuasa atau apa-apa. Lakukanlah apa yang anda ingini dan kami percaya karma. Anda akan mendapat apa yang layak bagi anda dalam kehidupan yang akan datang berdasarkan apa yang anda lakukan hari ini.

 Kemudian, ia ialah "Kerajaan zalim dan penganut sati".

 Oh boy !!! Masih ramai Muslim di India dan orang-orang yang berjaya juga. Ingat Khan kegemaran anda ... Shah Rukh, Salman, Amir, Saif. Juga ingat Presiden yang merupakan seorang Muslim, Abdul Kalam. Mereka ini umat Islam dan tidak akan dapat menikmati status yang mereka ada kalau ia ialah Kerajaan zalim. Sudah tentu, akan ada fanatik di mana-mana. Adakah kita akan melabelkan negara itu kerana tindakan kelompok tertentu?

 Penganut sati .... di kurun yang mana anda tinggal? Adakah anda masih membaca buku "Melawat dunia dalam 80 hari"? Yang lama berlalu. Tidak lagi wujud kerana kita bertambah matang, kita membuang apa yang salah. Kami mengambil kebaikan. Kami mempunyai banyak perempuan janda di India dan mereka menjalani kehidupan yang baik. Contoh klasik ialah mendiang Indra Gandhi dan anak menantu perempuannya, Sonia Gandhi.

 Mengkasta Manusia

 Mari kita bincangkan hal itu. Kita hidup dalam masyarakat kelas. Anda ialah seorang pemimpin agama. Dalam masyarakat Hindu anda akan berada dalam kelas Bramin itu. Terdapat pengemis Muslim dan adakah mereka dijemput untuk rumah anda? Kaprikornus apa bezanya? Wanita tidak berada di dalam kelas yang sama dengan sistem lelaki. Sistem kasta wujud dalam semua masyarakat bukan sahaja dalam masyarakat Hindu. Bagaimanapun, sistem kasta diklasifikasikan berbeza dalam masyarakat yang berbeza. Dengan cara ini, ia diharamkan tetapi masih diamalkan oleh orang yang tidak dapat mendapatkan perubahan. Itu perkara biasa. Sama menyerupai mas kahwin. India telah mengharamkan sistem mas kahwin tetapi adakah anda telah hapuskan mas kahwin?

 5 laluan anda seterusnya ialah untuk Hindu tempatan atau lebih sempurna orang yang menentang pendakwah yang dikenali itu. Kenapa kita menentangnya?

 - Beliau, sebagai seorang Muslim yang baik harus mempertahankan agama dan tindakannya di negara yang beliau dakwa akan menyiksanya. Jika beliau begitu berbangga dengan imannya dan percaya beliau tidak melaksanakan kesalahan, maka jadilah seorang lelaki dan menghadapinya. Jika beliau didapati tidak bersalah, walau dengan segala apa cara, datanglah dan gunakan PR. Jika bersalah, terimalah balasannya di dunia ini kerana anda akan diberi ganjaran di akhirat.

 - Mencela yang lain bukan anutan mana-mana agama. Beliau telah menyebut semua skrip agama kita dengan salah. Itu yang mengembangkan kita marah. Kami tahu skrip kami cukup baik untuk mengetahui apa yang beliau perbandingkan ialah salah, adakah anda?

 Kami sentiasa diberitahu bahawa kami tidak perlu bercakap mengenai Islam kerana kami bukan beragama Islam. Adakah perlu peraturan yang sama ditetapkan keatas anda dan juga khatib?

 Saya duka kerana seorang lelaki ini telah memecah-belahkan kita sebagai rakyat Malaysia.

Komen :

Komen yang sangat menarik dari seorang penganut Hindu. Tiada kata-kata kesat atau mencerca sesiapa pun. Beliau hanya menyatakan rasa kesalnya terhadap Dr Maza yang selama ini beliau sendiri menganggap sebagai seorang yang cendekia dan berintegriti.

Penulis mengulas dengan sopan setiap dakwaan Dr Maza satu persatu dengan alasan-alasan yang munasabah.

Dalam Islam kita juga diajar untuk membuat pertimbangan diantara kebaikan (maslahah) dan mafsadah (keburukan). Muwazanazat diantara yang baik dan yang buruk.,

 Fiqh muwazanat ialah mengimbangi diantara 2 keburukan/mudharat (mafsadah) iaitu mengambil yang lebih kecil keburukan/mudharat(mafsadah) dari yang lebih besar manakala diantara mengimbangi kebaikan/manfaat (maslahah) mestilah mengambil yang besar maslahahnya dari yang kecil. 

Contoh:

 ( قال تعال : ( وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ 

 Makna : Dan janganlah kau cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Tuhan secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. (surah Al-An'am ayat 108)

 Secara logiknya, mengkritik sembahan orang kafir ialah cara yang terbaik untuk menyedarkan kebatilan agama mereka. Tindakan ini mungkin akan membuka minda mereka semoga menilai kembali perbuatan dan pegangan sesat mereka sebelum ini.

 Walaubagaimanapun, Tuhan telah melarang tindakan tersebut kerana kesan yang terhasil lebih buruk dan pasti berbanding manfaat yang diharapkan. Seperti yang disebutkan dalam ayat ini, mereka akan mencela Tuhan dalam keadaan marah tanpa ilmu.

 Maka muwazanat yang betul mestilah berdasarkan ke atas pengetahuan darjat atau pangkat hukum-hukum syara' iaitu darjat maslaha dan darjat mafsadah.

 Saya telah mendapatkan komen-komen yang positif dan negatif terhadap entri saya "Kenapa Dr Asri Terlalu Emosi?" Berikut saya siarkan komen-komen yang negatif dan terlajak sasar dari masalah sebenar. Bandingkanlah komentar mereka yang kononnya ngaku Islam dengan komen diatas tadi dari seorang penganut Hindu.

 al alan : Kamu sebagai orang bau tanah buat posting agama, ingat agama ini di mulai dengan Tauhid bukan politik, yg kau bela kaum kafir mati2an tu utk apa? Apa reaksi orang india malaysia bila masjid babri di runtuhkan orang kafir hindu?

 Anonymous : AlHussyein tak perlu la panaskan isu ni untuk dptkan sokongan org Hindu. Org hindu ni..isu besar dorang Zakir berjaya Islamkan bukan Islam. Isu gubah wang haram..pengganas.. tu isu tempelan tp itu lah yg dihighlightkan. Patutnya YB Penang yg jadi penasihat LTTE pun patut dihukum sbb LTTE tu dah terperinci pengganas!!!

 Peristiwa Masjid Babri diruntuhkan cukup menjelaskan betapa bencinya hindu kpd Islam!!! Zakir Naik hanya ceramah wacana Perbandingan Agama malahan perbandingan Agama pun ada subjek di IPT... masalahnya bila ada hindu bertanya kononnya nak 'sekolahkan' Zakir..tp di'sekolahkan' balik dgn bukti dan fakta. Jadi.. kalau waytamoorthy tak puas hati dgn Zakir.. pi la berbahas. Kot bole menang��. ... ... masih sokong PH tp biar isu hindu ni hindu yg selesaikan. Tak payah jadi pengecap hindu..yg tak pernah senang dgn Islam!!! ..kalau terasa..maaf la...

 Anonymous : Weii...nak jaga hati dap ke?

 Anonymous : Bila saudara islam kita diganggu, kita tak boleh diam membisu. Alquran dan hadis ada sebut. Islam kan bersaudara.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Respon Seorang Hind Kepada Puisi Dr Maza"

Post a Comment