Berita Semasa

Zamri Hashim perlu bertanggungjawab keatas khutbah itu...


Timb Mufti Perak yg juga Ketua ISMA Ipoh, Zamri Hashim, kata ada seorang individu mendakwa dia menggunakan khutbah Jumaat sebagai medium propaganda politik.

Beliau menafikan tuduhan yang mengatakan dia sebagai khadam Umno dan Pas kerana menyebabkan khutbah sebagai alat propaganda politik murahan politik mereka.

Zamri berkata khutbah yang dibacakan itu yaitu teks yang dibekalkan Jabatan Agama Islam Perak, bukan dia yang tulis.

Menurutnya, khutbah itu disediakan oleh Jawatankuasa Khutbah Negeri yang mana Setiausahanya yaitu Imam Besar Masjid Negeri.
"Khutbah disediakan oleh jawatankuasa ini setelah dirujuk dari sudut kandungannya kepada Pengarah Jaipk ataupun timbalannya dan akan disemak rukun dan nas nya oleh jabatan mufti.” Baca  lanjut di sini
Sayalah individu yang dia maksudkan itu. Boleh rujuk goresan pena saya itu di sini

Saya ucapkan terima kasih diatas penjelasan Timb Mufti tersebut. Apa yang perlu saya tegaskan disini ialah, saya tidak pernah menuduh Zamri Hashim yang tulis teks khutbah tersebut.

Namun dalam penjelasan dan akuan Zamri sendiri, bahawa setiap teks khutbah akan disemak oleh Jabatan Mufti.

Maka atas dasar itulah saya mencicipi Zamri selaku pemangku Dato Mufti yang sedang bercuti perlu dipertanggungjawabkan keatas khutbah yang diedarkan kepada masjid-masjid di negeri Perak.

Walupun bukan Zamri Hashim yang menulis khutbah tersebut. Walaupun bukan Zamri Hashim yang membacanya; tetapi Zamri Hashim tidak boleh lari dari tanggungjawab nya terhadap isi  khutbah tersebut yang mengandungi sindiran dan tuduhan rambang terhadap parti AMANAH yg kononnya menggunakan konsep rahmatan lil-alamin sebagai alasan menjadi 'Pak Turut' kpd rakan2 yang memusuhi Islam.

Zamri perlu menunjukkan penjelasan wacana perenggan yang mengandungi tuduhan rambang terhadp parti AMANAH sampai dia dilihat sebagai khadam Umno dan Pas kerana menyebabkan khutbah sebagai alat propaganda politik murahan politik mereka.

Sehingga kini, Zamri gagal menjelaskan kepada kita semua mengenai berita pokok atau berita sebenar mengenai khutbah tersebut; Zamri sekadar menyatakan bukan dia yang tulis khutbah tersebut ...alahai




Baca Juga :
Saya tidak pasti sama ada Tun Mahathir Mohamad perlu berasa cemas dan melutut minta ampun
Hj Hadi Ahli Parlimen paling berpengaruh ponteng!
Menang PRU, HARAPAN nilai semula kontrak dengan syarikat asing
SAMI HINDU ISYTIHAR MASUK AMANAH

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Zamri Hashim perlu bertanggungjawab keatas khutbah itu..."

Post a Comment