Berita Semasa

Tantawi Kantoi, pengecap berbelit-belit nak tutup malu!


 Harakah menyiarkan gosip fitnah wacana kemasukan dua bekas pegawai kanan kerajaan ke dalam Pas. Ini bukan kali pertama Harakah menyiarkan gosip palsu namun tidak pernah mengakui kesilapannya.

Telah menjadi amalan Harakah, ia hanya akan hilangkan gosip palsu itu dengan begitu sahaja tanpa memohon maaf.

Tetapi kali ini berlainan pula. Apabila gosip kemasukan dua bekas pegawai kanan kerajaan itu dinafikan sendiri oleh keduanya, ketua penerangan PAS, Nasrudin Hasan Tontowi yang sudah terang terkantoi, cari helah lalu membuat kenyataan yang sangat lucu:
 "Ya, laporan Harakahdaily tu betul," katanya.
 “Istlah "sertai PAS" itu tidak semestinya menjadi hebat parti. 
“Dia masuk menyertai PAS di situ, bermakna bersama memperjuangkan PAS untuk menentang rasuah, berjuang untuk Islam dan sebagainya. Itu maksudnya. Dia bukan menjadi ahli," katanya. 
Menurutnya lagi menyertai dan bersama PAS mempunyai "banyak kategori".
Kenapa Tontowi tidak mendakwa perkara yang sama terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang telah bersama Pas dalam Himpunan RUU 355 di padang Merbuk pada 17 Feb 2017 lalu?

 Jamil Khir telah turut berucap pada Himpunan tersebut dan mendapatkan sokongan dan laungan bergegar Allahu Akbar dari penyokong tegar Pas.

Nak tahu juga, Jamil Khir ni dia jadi hebat Pas kategori apa pula? Juga bagaimana pula dengan yang lain-lain yang pernah bersama Pas macam Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki, Yonder Awi....mereka ini masuk kategori apa?

Kemudian muncul pula fitnah menerusi media umum yang membariskan nama-nama tokoh besar negeri yang bakal menyertai Pas sempena Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal, Kuala Nerus pada 29 dan 30 September lalu.


  Status dari seorang penyokong besar lengan berkuasa Pas Yope Khairul telah memuat naik nama beberapa tokoh yang didakwa akan menyertai Pas pada malam kemuncak Fastaqim.

Namun gosip tersebut telah disangkal sendiri oleh beberapa nama yang terlibat :

DATO’ HAJI ISMAIL YAHYA - bekas Ketua Hakim MAHKAMAH SYARIAH
 “Bila pulak. Dini hari tadi saya terbaca beberapa watscharts yg saya gi ke Fastaqim. Walhal saya di KL semenjak 26 Sept lagi. Ada jadwal UU dan Syariah sampai 28 September.
 Pada 28 September itu juga anak kedua saya masuk wad di Sunway Medical Centre, Bandar Sunway, kerana persoalan kerikil karang.
Sabtu kemarin operation membuang hempedunya telah dijalankan. Saya masih di KL menunnggu dia ‘discharge’. Ikut orang tak ada budpekerti menfitnah rosak binasa kita. Pembuat fitnah mereka tak takut dosa.
Berbohong dah jadi asam garam kehidupan mereka. Tanpa asam garam mereka tidak boleh hidup. Buruk sangka juga tetap di dada mereka.
 Mereka perlukan itu semua semata-mata nak kan kekuasaan" jelasnya dalam satu kenyataan.
  DATO WAN MAT AMIN WAN DAUD - Bekas Pengurus Besar KETENGAH
“Saya menafikan sama sekali dakwaan bahawa menyertai Pas atau akan menyertai Pas.
Peliklah, bagaimana pihak itu boleh menyatakan saya menyertai Pas dan akan muncul dalam jadwal ajuan Pas itu.
 Saya cukup kesal dan menafikan sekeras-kerasnya tindakan memfitnahnya itu.
 Macam mana saya hendak ke Fastaqim sedangkan saya dan keluarga sedang bercuti di Indonesia iaitu semenjak Rabu lalu bertolak ke Indonesia ini”, jelasnya kepada wartawan Teganukita/TIT.  
 PROF DATO’ DR AZIZ DERAMAN - Bekas Naib Canselor UMT
 “Saya menafikan sama sekali khabar itu dan ia suatu fitnah ke atas saya yang tersebuar dalam laman sosial bahawa saya akan menyertai Pas.
 Tidak ada karena untuk orang ramai mempercayai fitnah kerana ia sengaja ditimbulkan oleh pihak tidak bertanggungjawab dengan niat tidak baik untuk hangatkan jadwal parti itu.
 Semua khabar angin itu tidak benar. Saya mengutuk sekeras-kerasnya orang yang memulakan viral fitnah besar itu.
 Ia sangat tidak betul dan kerja ‘orang gila” katanya kepada wartawan Teganukita/TIT. 
CIKGU ZAKARIA HUSSIN - bekas PENGARAH PENDIDIKAN Negeri Terengganu
 “Saya menafikan sama sekali pembabitan dalam sebarang parti politik Pas.
 "Saya menumpukan sepenuh perhatian kepada keluarga dan ibadat di Mak Lagam Kemaman. Amat bahagia dengan kehidupan kini selepas bersara pada April 2015 yang lepas.
 "Saya terkejut dengan tular berkenaan yang diterima sendiri melalui whatsapp, malam tadi, sehingga ada rakan yang menghubungi melalui whatsapp.
"Pada mulanya saya terkejut, namun dalam dunia teknologi maklumat apabila insan sewenang-wenangnya melontarkan fitnah tanpa batas, saya rasa tidak perlu dilayan.
"Bagaimana pun saya segera memberi respon balas untuk membela diri saya dalam kumpulan whatsapp malam tadi bahawa saya tidak berhasrat pun menyertai parti politik.
"Saya lebih damai melayan cucu-cucu di rumah selain membuat referensi kepada amal ibadat harian,” katanya kepada wartawan Teganukita/TIT   sumber
Sementara bekas Ketua Wanita Umno, Dr Siti Zaharah Sulaiman menafikan menyertai Pas pada Himpunan Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal, Terengganu menyerupai yang tular di laman media sosial.

“Saya masih merupakan Ketua Wanita UMNO Bahagian Paya besar dan perjuangan saya dari dahulu yaitu bersama UMNO.
 Sila baca  di sini

Bekas MB Selangor Tan Seri Khalid Ibrahim berkata dia hanya menyokong Pas, bukan menyertai parti tersebut.

"Saya teruskan usaha saya walaupun saya bercadang untuk tidak menyertai parti politik.  sumber




Baca Juga :
DS Husam : Pas Parti Pening Lalat
Pesta Judi Fastaqim bukan fitnah!
MELAYAN NGOMELAN ABDUH YANG KIAN TERSASAR JAUH, PAS DAN UMNO YANG MALANG
Adinda Nik Abduh Usahlah Mabuk

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Tantawi Kantoi, pengecap berbelit-belit nak tutup malu!"

Post a Comment