Berita Semasa

Pas sepatutnya saman Husam Musa, dapat duit gres saman Sarawak Report...

Tuan Ibrahim Tuan Man melancarkan tabung kos saman SR
 Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man PAS pada 1 Mei 2017 telah melancarkan tabung khas bagi membiayai kos saman terhadap Sarawak Report (SR) , dengan meminta hebat menyumbang RM5, manakala pemimpin RM100 dalam tempoh sebulan.  sumber

 Manakala pada hari ini 22 Jun 2017 pula, Naib Presiden Pas, Idris Ahmad mengulangi rayuan semoga seluruh hebat parti turut membiayai saman tersebut.

  Sejak 1 Mei 2017 sampai 26 Jun 2017, hampir mengambil masa dua bulan, sudah berapa banyak patut dapat dikumpulkan?

  Betapa beza dan malunya bila dibandingkan dengan SR yang hanya dalam masa 3 hari sahaja crowdfunding dilancarkan, dana RM160,000 dari 634 penyumbang berjaya dikumpulkan bagi dana guamannya untuk menangkis saman fitnah yang dikemukakan oleh Presiden PAS Hj Hadi.

  Apa yang dapat kita semua lihat perihal pendedahan crowd funding SR itu ialah ketelusannya mengenai perolehan dana tersebut.
 
  Tidak sebagaimana Pas yang telah lebih lama melancarkan kutipan dananya tapi tidak ada siapa yang tahu sejauh ini berapa banyak sesungguhnya dana tersebut telah dapat dikumpulkan.


  Sebenarnya, hebat Pas tidak perlu menyumbang RM5 menyerupai yang disarankan Timbalan Presidenya, Tuan Ibrahim Tuan Man. Pas yang pernah mendakwa mempunyai 1 juta lebih keahlian, kalau setiap hebat menderma RM1 pun dengan mudah tentu sudah dapat mengumpulkan RM1juta dengan sekelip mata.

  Tapi nampaknya Pas masih tekial-kial untuk mendapatkan sumbangan dari ahlinya dan patut berasa malu kepada SR yang tidak mempunyai sebarang keahlian tetapi bisa mengutip dana sebanyak itu dalam masa yang singkat dari orang ramai yang bersimpati dengan perjuangan Sarawak Report dalam menegakan keadilan.

  Nak tergelak bila Idris Ahmad melabel mereka yang menyumbang kepada dana SR itu sebagai Pakatan Moden Peringkat Antarabangsa yang hendak memadam cahaya perjuangan Pas kerana Pas parti tegar dengan prinsip Islam!

"Pas tidak pernah tunduk kepada sesiapa. PAS tidak tunduk kepada sesiapa. PAS tidak ada tuan yang memberi dedak samaada tuan luar negara atau dlm negara. PAS yaitu PAS." kata Idris dalam rayuannya  kepada hebat Pas melalui kenyataan di Harakah, supaya menderma!

  Hoi Deris Ahmad, tak payahlah nak ngaku Pas tu tegar dengan prinsip Islam dan tuduh orang lain kononnya nak padam cahaya perjuangan Pas itu!

  Cerita yang sekarang ini ialah, Pas nak saman SR kerana beliau tuduh Pas terima dedak RM90 juta dari Najib. 

 Tuduhan SR tersebut bertujuan nak bagi tau kita semua bahawa Pas ni, walaupun berserabut dengan serban dan jubah, tapi perangai saling tak tumpah macam setan-setan dalam umno yang kerjanya keji iaitu makan dedak!

  Dedak itu pula puncanya dari wang songlap 1MBD. Kerja-kerja keji makan dedak ini bukanlah sebahagian dari kerja Islam macam yang kau dakwa itu, wahai Deris!

   Pas kena buktikan kepada dunia bahawa tuduhan SR itu yaitu fitnah melalui tindakan mahkamah. Dan orang ramai yang percaya dengan laporan SR itu menderma kerana mahu bantu SR lawan saman Pas terhadapnya.

  SR sebelum ini pernah mendedahkan perihal skandal kekayaan luar biasa Ketua Menteri Sarawak dulu, Taib Mahmud dan juga skandal Najib bersama 1MBD. Apakah dengan pendedahan dua orang penyangak khazanah negara sendiri ini oleh SR kerana mahu memadam cahaya perjuangan Islam dua penyangak ini?

 Nampaknya , ahli-ahli Pas sendiri mulai sangsi dengan penafian Pas yang kononnya tidak makan dedak dari Umno, tapi semakin mesra Umno.
 
Anak seorang Presiden Pas...Korang ada?
 Ahli-ahli Pas bukan semuanya buta dan tidak dapat melihat kemewahan yang ada pada pimpinan parti mereka yang hidup bergaya dengan kemewahan yang luarbiasa... hinggakan ada diantara mereka yang memiliki mahligai mewah, kenderaan mewah pendek kata segala-galanya mewah.

 Tapi bila nak saman SR tadah tin milo.... alahai!  Nih nak ingatkan hikmah Tontowi kepada walaun semua : Beli Harakah, rezeki anda berambah! Bolehlah menderma lagi untuk Tok Lebai Marang....Bha ha ha ha ha!!!

 Ahli-ahli Pas yang celik tentu mahu melihat ustaz-ustaz mereka yang selalu terima sampul-sampul tebal membuat pengorbanan terlebih dahulu. Mereka mahu pemimpin-pemimpin mereka yang hidup mewah serba serbi berkorban bersunggoh-sunggoh.

  Sebenarnya Pas ada jalan mudah untuk mengatasi dilema dana untuk saman SR di luar negera yang memang menelan belanja yang besar.

  Pas sepatutnya saman Datuk Husam Musa terlebih dahulu. Suatu masa dulu beriya benar Tuan Ibrahim Tuan Man mengancam nak saman Husam Musa.
PAS akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Ahli Dewan Undangan (ADUN) Salor Datuk Husam Musa kerana memfitnah parti itu mendapatkan 'dedak' RM90 juta, tegas Timbalan Presiden parti Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sumber 
 
 Pada 1 Mac 2017, Harakah menyiarkan kenyataan Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan bahawa PAS kini memulakan inisiatif menyaman individu yang menuduh PAS mendapatkan RM90 juta daripada Umno. Individu yang dimaksudkan itu ialah Husam Musa. Baca lanjut di sini.

 Tapi entah kenapa sampai ke dikala ini bahaya Tuan Ibrahim Tuan Man dan kenyataan Takiyuddin Hassan itu tidak pernah menjadi nyata!

   Pas sepatutnya saman Husam Musa terlebih dahulu dan hasil dapatan dari tuntutan saman itu nanti, Pas boleh gunakan pula untuk saman SR. Tidak perlulah nak susahkan dan libat semua hebat yang dah memang susah belaka.

  Kenapa Pas takut nak saman Husam Musa? Kos saman Husam Musa tentu tidak membebankan Pas kerana tidak melibatkan kos tinggi menyerupai menyaman SR.

  Apakah kerana Pas takut kalah dengan Husam? Pas takut Husam dedahkan semua perkara yang sebenar dalam mahkamah dan Pas tidak dapat menafikannya?

 Ayuhlah Pas, berani kerana benar... buktikan melalui mahkamah bahawa tuduhan Husam Musa itu fitnah; jangan sekadar menepisnya dengan penafian semata-mata.




Baca Juga :
Kenyataan Kerajaan BN ihwal saman DOJ amat remeh
Kita tadah tin Milo, beliau tadah beg James Bond
BAGUSLAH CAHAYA PAS PADAM
Para Mufti dan ulama patut minta Najib dan isterinya mengaku kesilapan mereka

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Pas sepatutnya saman Husam Musa, dapat duit gres saman Sarawak Report..."

Post a Comment