Berita Semasa

KECUAIAN MELAMPAU : PENGETUA TAHFIZ INI WAJAR DI DAKWA.

Kenapa sekarang ungkit keselamatan tahfiz, 
Pengetua tanya waris

 Apabila ada sekumpulan keluarga mangsa kebakaran sentra tahfiz yang terbakar itu menyatakan kecewa cara pengurusan bencana alam tersebut dan menuntut keadilan daripada sentra tahfiz tersebut, dengan selamba dan seperti macam tidak bersalah, Pengetua sentra tahfiz yang mengabai ciri keselamatan itu cuba pula menyalahkan keluarga mangsa. Cer baca apa katanya :
PENGETUA sentra tahfiz Darul Alquran Ittifaqiyah, Muhammad Zahid Mahmood mempersoalkan mengapa gres kini waris mangsa kebakaran membangkitkan status sijil kelayakan menduduki bangunan yang terbakar itu.
Beliau berkata perkara tersebut tidak pernah dibangkitkan oleh andal keluarga dikala menghantar anak mereka masuk mencar ilmu di sentra tahfiz itu.
"Status bangunan kita tak perlu bincang alasannya yaitu kita menumpang di sini. Adat orang menumpang takkan kita nak tanya ada sijil kelayakan atau tidak.
"Jadi sepatutnya pihak ibu bapa terlebih dulu kena tanya bangunan ini ada permit atau tidak sebelum bawa masuk anak tapi mereka tak pernah soal," katanya dikala ditemui di depan bangunan sentra tahfiz Darul Alquran Ittifaqiyah di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur hari ini.  sumber
 Harian Metro pula melaporkan, sumber pengurusan Pusat Tahfiz Darul Alquran Ittifaqiyah berkata jumlah sumbangan yang disampaikan oleh orang persendirian, agensi kerajaan, swasta dan kumpulan individu itu mencecah RM1 juta selepas lima hari.

 Pengetua Pusat Tahfiz ni perasan kononnya  sumbangan orang ramai itu untuk pengurusan sentra tahfiznya??

 Bukankah bangunan yang terbakar tu ia tumpang saja? Harap tuan punya bangunan itu ada insuran kebakaran... Bukan tanggungjawab pihak pengurusan tahfiz atau orang ramai yang menderma.

 Ramai yang percaya perlindungan orangramai itu yaitu untuk keluarga/waris mangsa kebakaran yang maut. Dia masih yakin yang ia tidak bersalah; malah dengan sumbangan yang besar tersebut, menurutnya masyarakat masih meletakkan kepercayaan kepada institusi tahfiz di negara ini? Cer baca apa kata nya:
"Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang menyumbang dan prihatin atas tragedi yang berlaku ini.
"Ini terang menandakan rakyat Malaysia prihatin dengan tragedi kebakaran yang berlaku pada Khamis lalu yang mengorbankan 23 nyawa.
"Malah, ia juga sebagai satu petunjuk yang masyarakat masih meletakkan kepercayaan kepada institusi tahfiz di negara ini," katanya sebagaimana lapor portal berkenaan.
Difahamkan, sumbangan tersebut akan digunakan untuk pengurusan tahfiz berkenaan.  sumber
Tolong jangan berasa lega dan beri alasan bangunan itu bangunan tumpang!

Berikut reaksi nettizen mengenai sikap Pengetua yang selamba berasa lega dengan tragedi tersebut walaupun telah mengorbankan 23 nyawa.

Pengetua berasa lega alasannya yaitu semua kesalahan telah dipikulkan ke atas bahu budak-budak dadah yang telah ditangkap itu.

Mangsa tidak dapat menyelamatkan diri kerana terperangkap dalam bangunan itu, yang kemudian didapati tidak menyediakan langkah keselamatan kebakaran sepatutnya.

Sekiranya bangunan tersebut dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan, ada peralatan ibarat pemadam api, penyiram dan pengesan asap , ada pintu dan tangga kecemasan, mungkin kebakaran yang seburuk itu dapat dihindarkan.

Ini terang yaitu kes kecuaian. Macamana Pengetua itu boleh kata, "Adat orang menumpang takkan kita nak tanya ada sijil kelayakan atau tidak."

Apabila kau gunakan bangunan tersebut, pemanis pula dijadikan sentra tahfiz, kau kenalah mematuhi peraturan undang-undang yang ada untuk pastikan keselamatan penghuni sentra tersebut.

Kita berharap keluarga mangsa kebakaran ini bertegas dan berani dalam menegakan keadilan biar ianya tidak berulang lagi bagi kesekian kalinya.

Kebakaran di Pondok Al-Baghdadi, Tumpat Kelantan
Dalam tahun 2017 sahaja, 10  insiden kebakaran melibatkan sekolah agama dan tahfiz di seluruh Negara telah direkodkan:
1) 13 Jan : Seorang murid tahfiz cedera dalam kebakaran asrama Pondok Nurul Iman di Kampung Tanjung Batu, Nenasi, Pekan.
2) 16 Jan : Seramai 113 pelajar Pusat Pendidikan Islam an-Nuur atau lebih dikenali Pondok an-Nuur di Pantai Sepat, Kuantan hilang daerah tinggal selepas asrama mereka musnah terbakar.
(Ini merupakan kejadian kedua selepas kejadian pertama pada tahun 2006, juga melibatkan asrama pelajar)
3) 7 Feb : Seramai 73 pelajar perempuan Sekolah Agama Maran di Pahang tinggal sehelai sepinggang setelah asrama kediaman mereka musnah sepenuhnya dalam kebakaran.
4)  28 Feb : Sebanyak 40 pondok kediaman yang menempatkan 100 pelajar berumur antara 15 dan 30 tahun di Pondok Al-Baghdadi, Tumpat hangus terbakar, namun kesemua pelajar terselamat. 
5) 17 April : Sebanyak 10 pondok kediaman pelajar Pusat Pengajian Pondok Seri Permai, Permatang Sungkai di Pasir Puteh, Kelantan musnah dalam kebakaran mengakibatkan kerugian kira-kira RM161,000.
6) 30 April : 30 pelajar Mahaad Tahfiz Al-Quran Al-Ismailiah Mukim Lalang, Banggol Chicha, Pasir Mas tinggal sehelai sepinggang apabila asrama penginapan mereka musnah dalam kebakaran.
7) 3 Julai : Bilik stor di bawah tingkat asrama yang didiami 68 pelajar perempuan di Sekolah Agama Maahad Al-Islah di Teluk Intan, Perak musnah dijilat api.
8) 4 Julai : 18 pondok penginapan Madrasah Addiniah Al-Latifiah di Pengkalan Hulu, Kelantan yang menempatkan 66 penuntut musnah dalam kebakaran.
9) 30 Julai : Dua blok asrama yang menempatkan 100 pelajar lelaki Maahad Tahfiz Al-Barakah di Sepang musnah dalam kebakaran.
10) 14 Sept : Seramai 21 pelajar dan dua guru janjkematian dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Alquran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di Kuala Lumpur.Kejadian dipercayai berpunca daripada litar pintas yang berlaku di hadapan pintu masuk bilik asrama tingkat paling atas bangunan tiga tingkat itu.  sumber
Telah banyak kali berlaku kebakaran disebabkan faktor kecuaian mengabaikan aspek keselamatan tetapi individu yang harus dipersalahkan terlepas begitu sahaja. Sampai bila perkara sebegini dibiarkan berterusan?

 Selagi Pengetua ini dibiarkan lepas begitu sahaja, dikhuatiri perkara yang sama akan terus berulang sebagaimana yang telah berlaku di masa-masa yang lalu.

  Ramai yang mendesak supaya tindakan undang-undang diambil ke atasnya:

Mohamad Asri A. Bakar : Bomba hanya memberitahu Punca kebakaran. TETAPI bomba juga memaklumkan lebih awal bahawa bangunan itu tiada kelulusan bomba, tiada CF, tiada pintu kecemasan , maka yg lebih asas yaitu bangunan itu tidak sepatutnya ada penghuni. 

Atas KECUAIAN MELAMPAU ITU, PENGETUA TAHFIZ INI WAJAR DI DAKWA. Kalau tidak ini akan jadi kes acuan jikalau ada mana mana hotel, asrama, sentra beli belah, terbakar dalam keadaan yg sama..siapa yg ada di daerah ini atau menjadi mangsa? Mungkin kita atau anak anak kita...

Yong Intan Noor : Kebakaran sekolah tahfiz angkara khianat tidak mensucikan pemiliknya. Noktah! Pemilik tak layak ambil walau satu sen pun wang dari perlindungan itu. Sebaliknya ia harus dihadapkan ke mahkamah kerana cuai.

Awang Al Kenit : SAMADA PUNCA KEBAKARAN DISEBABKAN PERBUATAN KHIANAT ATAU TIDAK , PIHAK BERKUASA PERLU AMBIL TINDAKAN TEGAS KEPADA PENGUSAHA TAHFIZ INI SEBAGAI PENGAJARAN KEPADA SEMUA TAHFIZ UNTUK LEBIH BERTANGGUNGJAWAB PADA MASA AKAN DATANG ...JANGAN AMBIL PERKARA MUDAH TERHADAP INSIDEN YANG MENGORBANKAN BANYAK NYAWA ...

Farouk Harakiri : dah sattle pengetua lega sbb bo@mba tak salah.kan premis. Tapi bebudak badung tu yg tetap salah

Najmi Nadzir: Tengok - hingga selesai zaman ia x mengaku salah. Kenapa? Sebab korang la yang sokong dan defend ia habis- habisan haritu. Sekarang sapa yg nak bela mangsa?

Soalan kedua : Kalau terbakar itu bangunan tumpang, apa jadahnya sekolah dapat sumbangan? Nampak x game ia di situ? Sebab tu korang jangan jadi ndeso nak bela tak tertangkap berair punca.

Fairuz Rusli : PLEASE PROCEED! it's within your rights. a civil suit filing from you guys should be on course too.. Saman sivil atas faktor kecuaian itu dibenarkan undang2 & dlm kes ni ia amat wajar sekali.

Org tak boleh nak bezakan jenayah kecuaian dgn jenayah mengkremasi tu. Dari day 1 saya takde sikit pun cakap/komen/kritik pasal keadaan sekolah agama ke, sekolah tahfiz ke, takde sikit pun cakap pasal lesen kelulusan ke. Mmg saya stick to 1 benda je - SAFETY. 

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "KECUAIAN MELAMPAU : PENGETUA TAHFIZ INI WAJAR DI DAKWA."

Post a Comment