Berita Semasa

CERITA KARBON KREDIT TAKAT YANG AKU PAHAM

Oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi


 1. Aku tau ada lebai yg penin kisah kredit karbon di negeri Islam tu. Lebai kata, alah... takkan ulama nak buat jahat. Percaya cukuplah, depa kan ulama. Ulama ni Allah jaga depa, mcm Allah jaga Nabi. Daging depa beracun tau, jadi jgn dok kata macam-macam kat depa.

2. Nak bagi lebai mudah faham, camni kisah kredit karbon di negeri Islam tu. Kredit karbon tu projek nak jaga alam semulajadi jgn rosak, antaranya hutan. Bab ni lebai kena baca banyak pasai rumah hijau. Utk makluman lebai, rumah hijau tu bukan markas parti lebai, tapi istilah yg ada kaitan dgn pemanasan global. Jgn lupa, baca juga pasai isu pemanasan global.

3. Kredit karbon ada biayanya drpd PBB. Kerajaan Malaysia juga ada rencananya dlm isu ini alasannya yaitu benda tu inisiatif PBB. Punya nak dapat nama, negeri Islam tu buat awal, 9 Jan 2017, nak tunjuk kata depa hebatlah konon jaga alam sekitar. 

4. Depa buat mcm tu alasannya yaitu negeri Islam tu banyak tebas balak. Depa nak tunjuk kata depa juga jaga hutan, jadi depa serah sejuta ekar hutan negeri depa kpd Climate Protector Sdn Bhd. Ketua syarikat tu org cina nama Tan Too Siang. Syarikat tu kononnya akan jaga elok-elok sejuta ekar hutan negeri Islam tu. Baguslah tu pasai nak jaga hutan. 

5. Climate Protector ni ia berniaga, tentulah ia nak untung. Nak jaga hutan kena ada duit. Nak dapat biaya drpd PBB nak jaga hutan pun kena patuh kpd terma PBBlah. Bukan mudah nak dapat sbb benda tu berkait dgn kerajaan pusat, undang2 antarabangsa, piawaian dunia dan macam2 lagi. Kerajaan sentra pun tak buat lagi, alasannya yaitu bukan mudah, tiba-tiba negeri Islam tu pi buat. Kira hebatlah tu...! 

6. Mana Climate Protector nak cekau duit nak jaga sejuta ekar hutan? Ha ha ... timbullah isu, syarikat tu buat kerja mcm Pak Man Telo buat. Pak Man Telo himpun duit orang dlm guni, syarikat tu himpun duit orang pakai komputer. Ni lah orang panggil crypto currency (duit maya). Bab crypto currency ni lebai kena study sikit la termasuk dari sudut hukum syarak. 

7. Operasi crypto currency ni tak ada undang2 dan pantauan BNM. Makara akhirnya, syarikat tu kena senarai hitam dgn BNM. Khabarnya, syarikat tu dah kumpul berbelas-belas juta ringgit dgn cara itu, dan katanya, kerajaan negeri Islam pun dah dapat habuannya drpd duit itu sebagai imbalan kpd serahan hutan sejuta ekar selama 30 tahun itu. 

8. Apabila syarikat itu kena senarai hitam dgn BNM, isunya ialah, apa jadi dgn perjanjian yg dibuat dgn kerajaan negeri Islam itu? Duit yg kerajaan negeri Islam tu terima dah belanja kemana? Takkan negeri Islam ada perjanjian dgn syarikat kena blacklist dgn BNM? Pejabat syarikat tu pun dah tak wujud, apa jadi? Bolehkah kerajaan Islam buat perjanjian dgn syarikat yg ada unsur uncertainty (gharar) sebegitu? Bab gharar ni pun lebai kena study jugaklah...! 9. Sebab itu SAM bantah perjanjian tu dan minta penjelasan lanjut drpd kerajaan Islam itu. Bagi SAM, perjanjian itu penuh dgn ketidaktentuan dan menjejaskan usaha kerajaan sentra dlm isu ini. Maknanya, tindakan kerajaan negeri Islam itu akan menjejaskan usaha kerajaan sentra dlm isu karbon kredit ini. Ini suatu yg tak patut berlaku. 

10. Isu ni Husam dah dedah. Bola di kaki pemimpin kerajaan Islam utk terperinci kedudukan sebenar. Jangan sapu isu ni masuk bawah sejadah. Ini isu sejuta ekar hutan negara. Hutan tu hak rakyat, bukan hak lebai. Kalau lebai tak tau nak urus, beritahu terus terang, jgn rosakkan alam dan punahkan kehidupan rakyat. Sekarang, pemimpin kerajaan negeri Islam kena jelaskan kedudukan sebenar isu ini agar semua rakyat tahu dan faham. 

11. Banyak lagi yg boleh saya tulis. Tapi cukuplah takat tu utk materi bacaan ringan kpd lebai. Sekian, drpd Zola utk lebai. Selamat membaca. sumber




Baca Juga :
Hanya yang bangang sahaja yang akan percaya
BUTA AL-QURAN-KAH AKU? (Teguran lapang dada untuk Presiden Pas)
Walaun memang buta dan tuli
Ancaman Saman, Scam BTC Panda dan Siasatan Polis

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "CERITA KARBON KREDIT TAKAT YANG AKU PAHAM"

Post a Comment