Berita Semasa

Berikan Mahathir ruang untuk membantu memperluas jaringan gerakan rakyat, kata Anwar Ibrahim


Rakan-rakan dari SUARAM, Otai Reformasi, Parti Sosiolis Malaysia, beberapa NGO dan tubuh Islam serta penggagas telah mempertikai keputusan pimpinan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang merangkul Tun Dr Mahathir Mohamad dalam barisan kepimpinan.

Mereka khuatir akan berlaku penyimpangan dari landasan gagasan Reformasi dan aktivitas perubahan.

Ada pandangan yang mencurigai budi kedaluwarsa sebenar yakni memadamkan keterlanjuran lalu termasuk penahanan tokoh politik dan penggagas rakyat, pelanggaran hukum dan rasuah.


Paling tajam yaitu dakwaan bahawa akan berlaku ikhtiar untuk memulihkan corak pemerintahan dan tatakelola kurun lampau yang juga autokratik menyerupai rejim kini.

Luahan tersebut yaitu dari rakan-rakan setia dan prihatin, yang turut mengalami keperitan perjuangan dan banyak membantu melonjakkan kekuatan pembangkang. Kegusaran tersebut memang berlegar di kalangan masyarakat dan dihebah di media milik Umno-BN.

Saya hargai teguran rakan-rakan dan menggesa pimpinan HARAPAN berlapang dada berunding dan menjelaskan kedudukan sebenarnya. Kerana sesungguhnya, politik gres yang dijana HARAPAN tidak membatasi kuasa kepada beberapa kerat pimpinan atau elit; tetapi mengambilkira rintihan, denyut nadi rakyat.

Pada asasnya, HARAPAN yaitu sebahagian utama dari gerakan rakyat. Malah dalam kerangka dasar Pakatan Rakyat sebelumnya - dasar bersama, manifesto dan belanjawan alternatif dilakar dan diolah setelah menimba pandangan rakan-rakan NGO, penggagas termasuk BERSIH.

HARAPAN akan lebih kukuh dengan memberi ruang perihal segar, menghimpun semua tenaga progresif rakyat dengan hasrat mendamba kebebasan dan keadilan.

Muafakat inklusif HARAPAN memuktamadkan prinsip asas perjuangan ke arah negara demokratik, adil dan saksama.

Dasarnya tidak samar melalui retorik umum, tetapi menggagaskan tonggak negara hukum dengan memulihkan kewibawaan dan kebebasan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), tubuh kehakiman, penguatkuasaan, dan menghindari kerakusan, amalan rasuah, kronisme dan kleptokrasi.

Dasar ekonomi negara perlu menjurus kepada pemacuan pertumbuhan dan jaminan pengagihan adil dan peduli rakyat. Kita menolak dasar ekonomi pemerintah Umno-BN yang memelihara kepentingan kelompok kecil maha kaya dan mendera rakyat melalui sistem percukaian dan GST; lesen dan kenaikan harga barang.

HARAPAN lebih terperinci dan tegas dalam usaha mendaulatkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu sambil menggalakkan penguasaan bahasa Inggeris dan bahasa ibunda.

Memartabatkan kedudukan Islam harus disertai nilai dan susila luhur; tidak hanya pada lambang tetapi membiakkan rasuah dan kezaliman. Penghayatan Islam termasuk pemerkasaan Mahkamah Syariah perlu dilaksanakan dengan jaminan tegas memelihara hak dan kebebasan penganut agama lainnya.

Perjuangan bersama

Pada hemat saya kehadiran Tun Dr Mahathir dan BERSATU (Parti Pribumi Bersatu) yaitu dalam kerangka memperluas jaringan perlindungan kepada aktivitas perjuangan yang lebih disepakati.

Secara peribadi saya alukan kesediaan Tun untuk turun mengharungi perjuangan bersama. Keperitan peribadi dan luka yang dialami yaitu kecil berbanding dengan kepentingan rakyat dan masa depan negara. Tun kini terpaksa bergelut dalam wadah berbeda dan suasana yang tertekan; dan dia pantas bertindak aktif dan berani.

Beliau harus diberikan ruang untuk membantu memperluas jaringan gerakan rakyat. Struktur HARAPAN tidak boleh disamakan dengan BN. HARAPAN yaitu wadah demokratik, memimpin bersama dalam pasukan ketua-ketua parti. Kekhuatiran yang disuarakan mengenai kemungkinan seorang pengerusi parti mengelencong dari hala tuju yang disepakati tidak mungkin dalam struktur yang wujud.

Dasar bersama yang dipersetujui telah didedah kepada khalayak secara telus. Ia yaitu aktivitas rakyat yang diusung HARAPAN. Kita perhatikan saja prestasi negeri Selangor dan Pulau Pinang serta sewenang yang diberikan kepada pimpinan negeri. Yang tidak bisa disangkal yaitu kejayaan aktivitas kepedulian rakyat walaupun kuasa negeri terbatas.

Rakan-rakan NGO dan penggagas berhak untuk terus memantau perjalanan dan prestasi HARAPAN dan menegur atau mengemukakan cadangan. Saya tetap berkeyakinan akan peranan mereka terus menunjangi perubahan menjelang PRU ke 14. Sistem pilihan raya yang tempang dan kecoh perlu diluruskan.

Kesedaran dan kebangkitan rakyat yang gundah dengan tekanan hidup dan merebaknya budaya rasuah tidak mungkin dibendung melainkan dengan tipu-helah perjalanan pilihanraya. Percubaan kerajaan khususnya Peguam Negara melindungi penjenayah skandal 1MDB tidak menghalang tujuh negara meneruskan siasatan yang mereka sebut sebagai "penipuan, rasuah, rompakan harta khazanah negara."

Selamatkan Malaysia

Penyelewengan dan rompakan tidak menemui titik noktahnya; hinggakan kepentingan peneroka, majoriti besar Melayu-bumiputera turut dikhianati. Skandal Felda-FGV berlarutan sekian lama dan kini terbongkar.

Menuding peranan seorang tokoh, atau kambing hitamkan seseorang hanya helah licik mengaburi mata peneroka dan rakyat. Kecurangan berleluasa dan kerugian kedua-dua skandal besar ini mencecah puluhan bilion ringgit. Kita boleh senaraikan ratusan dongeng keterlanjuran, sebahagiannya diambil tindakan, dan selainnya terus dilindungi.

Menjelang Pilihan Raya Umum ke-14, Umno-BN menyerupai lazimnya akan mengerah jentera kerajaan; media milik mereka; bersama saudagar kaya mengupah pekerja politik dan mengugut rakyat.

HARAPAN dan rakan-rakan dalam gerakan rakyat perlu bangun sebagai kekuatan raksasa, menggalas amanah menyelamatkan bangsa dan negara Malaysia tercinta.

Anwar Ibrahim

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Berikan Mahathir ruang untuk membantu memperluas jaringan gerakan rakyat, kata Anwar Ibrahim"

Post a Comment