Berita Semasa

AGAMA NI HAMPA PUNYA KA?

Oleh Ustaz Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi 

 1. Hampa buka sentra tahfiz, minta orang ramai sokong, minta pinjaman drpd orang ramai, dan kempen orang ramai hantaq anak mengaji di sentra tahfiz hampa. Apabila orang ramai komplen pengurusan sentra tahfiz hampa, pasai apa hampa nak marah? 

 2. Hampa buat jabatan agama. Orang Islam yg nak buat urusan agama kena pi jabatan agama. Kalau tak buat urusan dgn jabatan agama; kahwin, cerai, mengajaq agama tak dak kebenaran, kira salah. Apabila org komplen jab agama, org tu dikira liberalis? Kot mana? 

 3. Hampa suruh orang rajin baca buku agama. Kalau malas baca, hampa kata, patutlah jahil agama, malas baca buku agama. Apabila org baca buku agama yg berlainan sikit drpd contoh agama hampa, buku agama tu diharamkan. Sekejap suruh sekejap haram, macam mana? 

 4. Hampa pi ngaji agama, balik kampong org panggil ust. Hampa stress berat org ramai mai dengaq kuliah hampa, pasai tabung kuliah hampa boleh penuh. Apabila org dengaq kuliah hampa, org tak baiklah dgn hampa, org tu hampa anggap lawan ulama. Kalau hampa tak mau org komplen, pasai apa hampa stress berat org dengaq kuliah hampa? 

 5. Hampa bina masjid alasannya yaitu agama suruh bina masjid. Hampa marah org tak pi masjid. Ada yg hampa boikot. Apabila org kondem pengurusan masjid yg lembab, hampa kata kat org tu, hang nak lawan Allah ka? Kot mana hampa ni?  
6. Kritik institusi agama bukan anti agama. Agama bukan milik institusi agama dan agamawan. Biaq la org nak kompen. Kalau beliau komplen betui, hampa pebaik la kelemahan tu. Kalau beliau komplen tak betui, hampa jawab la balik. 

 7. Hidup atas dunia ni, mengkalau dok berasa diri suci, pakai pi dok dlm gua laaa...! Tok sah dok kawan dgn org. Barulah tak dak sapa komplen. Kalau kawan dgn rimau, beliau tak komplen dah. Dia ngap terus je...!




Baca Juga :
SIKAP ORANG MELAYU ISLAM
Kerjasama Umno-Pas Dilihat Beri Manfaat
BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI
BEER

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "AGAMA NI HAMPA PUNYA KA?"

Post a Comment